Hofleverencier

De belangrijkste verpakkingstrends voor 2018 op een rij

Volgens het recente onderzoek van Mintel zijn er 5 key trends te benoemen:

1. Packaged planet:
Er is een verandering in de mindset gaande. Consumenten hebben lang gedacht dat verpakkingen niet noodzakelijk zijn, maar slechts verspilling. Consumenten begrijpen en omarmen dat verpakkingen bijdragen aan het terugdringen van verspilling van voedsel en producten. Onder andere door de levensduur van verse producten te verlengen en het thuisgebruik te verbeteren. De combinatie van een optimaal constructieontwerp met een duidelijke communicatie hierover kan hier sterk aan bijdragen. 

2. RePackage:
Door de sterke toename van online shopping zal verpakking een doorslaggevende rol gaan spelen in de e-commerce beleving bij consumenten en merken. De merkbeleving en het beeld van consumenten moet overeenkomen bij zowel de online aankoop, als een aankoop in de winkel.

3. Clean label 3.0:
Consumenten willen goed geïnformeerd worden maar niet overladen worden met informatie. Dit gaat ten koste van de gewenste transparantie en het vertrouwen. Het design van een verpakking moet een brug slaan tussen niet genoeg en net genoeg informatie die essentieel is voor consumenten om tot een goede aankoopbeslissing te komen.

4. Sea change:
De 'plastic soup' in de oceanen dwingt merken om opnieuw na de denken over verpakking. De MacArthur foundation heeft berekend dat er in 2050 meer plastic dan vis in de oceanen zwemt. De zorgen die consumenten hierover hebben zijn van invloed op de aankoopbeslissing en merken zullen moeten overstappen naar een meer eco-vriendelijke verpakking.

5.ReNavigate:
Jongere consumenten vertonen een ander winkelgedrag. Zij kiezen minder voor de standaard wekelijkse boodschappen en zoeken meer en vaker naar de verse en gekoelde producten. Hier moeten winkels en hun verpakkingen op in spelen. Transparante verpakkingen met een modern design, de recyclebaarheid en unieke vormen dragen sterk bij aan de wensen van consumenten. 

Vanwege de constante groei de afgelopen jaren steekt Acket drukkerij en kartonnage in Oss meerdere miljoenen in uitbreiding.

De uitbreiding betreft o.a. de bouw van een extra hal van zo’n 1.000 m2 die ruimte biedt voor meerdere drukpersen. De drukpers is besteld en zal begin mei opgebouwd gaan worden. Daarnaast is er geïnvesteerd in een complete vouw/plaklijn voor de afdeling kartonnage. Naar verwachting zullen half juni de eerste verpakkingen van de band lopen.

“Met deze uitbreiding spelen we in op de groeiende vraag van onze klanten en voegen we tevens nieuwe features toe voor meer onderscheidende verpakkingen, zoals meerdere lakmogelijkheden en uitgebreidere mogelijkheden voor het verwerken van technisch complexere vormen“ aldus Tom Acket, de 5e generatie van de familie die vanaf de oprichting aan het roer staat.

Acket drukkerij kartonnage

Acket drukkerij kartonnage bv is een Nederlandse producent van vouwkartonnen verpakkingen. Het familiebedrijf is opgericht in 1884 en werd in 2009 bij Koninklijke Beschikking benoemd tot Hofleverancier. Acket richt zich voornamelijk op de foodindustrie in de Benelux en omgeving. In het bijzonder bij retailbrands en private labels heeft Acket een zeer sterke positie opgebouwd. Per jaar worden er ruim 600 miljoen verpakkingen geproduceerd door zo’n 135 medewerkers.

Om onze dienstverlening te optimaliseren is er een klanttevredenheidsonderzoek opgezet.
Uw mening is belangrijk voor ons en door middel van deze (mini) online vragenlijst willen wij deze continue volgen en blijven leren als bedrijf.

Het invullen van de vragenlijst duurt maximaal 2 minuten.
https://nl.surveymonkey.com/r/27CRJNJ

Hierop worden onder andere interessante nieuwsberichten, vacatures, innovaties & investeringen van Acket geplaatst. 

Bent u nieuwsgierig naar de pagina en wilt u graag op de hoogte blijven van alle ins and outs van Acket, neem dan snel een kijkje op de Facebook pagina, Acket drukkerij kartonnage en like onze pagina. 

Je kan ons ook vinden op de LinkedIn pagina van Acket (LinkedIn). 

Tot ziens op onze Facebook pagina! 

Acket drukkerij kartonnage

facebook foto 1

Marktontwikkelingen karton
Ook in periode 7 is de prijs van de Euwid stabiel.

De vraag naar GD karton is stabiel. De levertijden bewegen zich tussen de 2 á 3 weken. In de markt zijn tegengestelde berichten over de bezetting van de fabrieken. Ondanks dat de prijzen van oudpapier stijgen is er nog geen prijsverhoging aangekondigd door de producenten. Zie verder grafiek oudpapier.
Er komen ook tegengestelde berichten uit de markt over de prijs van GC. Er is een leverancier die een prijsverhoging heeft aangekondigd maar de verwachting is dat de prijzen zullen dalen door de extra capaciteit die vrijkomt uit Husum en Kotka. De levertijd GC is tussen de 4 en 6 weken. Voor de sigaretten kwaliteiten moet soms rekening worden gehouden met 8 weken levertijd. Zie onderstaande grafiek voor de prijsontwikkeling van de Euwid.

Karton grondstoffen 
De prijs van oud papier blijft sinds maart dit jaar stijgen. In juli en augustus zijn de oudpapier prijzen zelfs explosief gestegen. De Nederlandse oudpapier handelaren geven zelfs een stijging van €14,- per ton te zien. De gegevens van Euwid over augustus zijn nog niet bekend. De oorzaken van deze stijgingen zijn:
- de Brexit, 
- lage voorraden doordat er weinig wordt opgehaald door het slechte weer, 
- sterke vraag van Europese gebruikers door capaciteit uitbreiding van diverse papierfabrieken. Deze papierfabrieken produceren papier voor de golfkartonindustrie.
- toegenomen vraag uit China.

Zie onderstaande grafiek van de Nederlandse oud papierhandelaren.

grafiek kartongrondstoffen 2016

Kunststof
Na de forse stijging in het 1e halfjaar van 2015 en de daaropvolgende daling, zijn de prijzen ook in periode 7 van dit jaar redelijk stabiel gebleven door een stabiele vraag en een goede beschikbaarheid. Zie de grafiek hieronder.