Tom Acket (39) is de vijfde generatie, die aan het roer staat van het grafisch bedrijf met 145 medewerkers, dat al meer dan 135 jaar vouwkartonnen dozen creëert en produceert voor de markten food, non-food en specials & luxe. Met Tom praten we bij een kop koffie en de “Osse Trotse”- bonbon over de arbeidsmarkt voor grafische bedrijven. ‘Het knelt’, zegt Tom kernachtig. De arbeidsmarkt wordt krapper en in deze post-coronatijd komt het heftiger naar voren. Ondanks de intrede van robotisering in de productie, vraagt vakwerk in de grafische industrie nog altijd veel handen. 15 jaar geleden zagen we het probleem al op ons afkomen en inmiddels hebben we in-house opleidingstrajecten met GOC opleidingen in Veenendaal ontwikkeld. Zo kunnen we onze medewerkers een eigen scholing aanbieden.’ Om een bijdrage te leveren aan het tekort aan medewerkers, kiest Acket voor een multi-inzetbaarheid van medewerkers. ‘Op het ene moment ben je drukker, op het andere moment help je de stanser. Door een focus te leggen op de goede voorbeelden in het bedrijf, volgen de andere medewerkers vanzelf’, is de overtuiging van Tom.