De belangrijkste verpakkingstrends voor 2018 op een rij
De belangrijkste verpakkingstrends voor 2018 op een rij
Volgens het recente onderzoek van Mintel zijn er 5 key trends te benoemen:
1. Packaged planet:
Er is een verandering in de mindset gaande. Consumenten hebben lang gedacht dat verpakkingen niet noodzakelijk zijn, maar slechts verspilling. Consumenten begrijpen en omarmen dat verpakkingen bijdragen aan het terugdringen van verspilling van voedsel en producten. Onder andere door de levensduur van verse producten te verlengen en het thuisgebruik te verbeteren. De combinatie van een optimaal constructieontwerp met een duidelijke communicatie hierover kan hier sterk aan bijdragen.
2. RePackage:
Door de sterke toename van online shopping zal verpakking een doorslaggevende rol gaan spelen in de e-commerce beleving bij consumenten en merken. De merkbeleving en het beeld van consumenten moet overeenkomen bij zowel de online aankoop, als een aankoop in de winkel.
3. Clean label 3.0:
Consumenten willen goed geïnformeerd worden maar niet overladen worden met informatie. Dit gaat ten koste van de gewenste transparantie en het vertrouwen. Het design van een verpakking moet een brug slaan tussen niet genoeg en net genoeg informatie die essentieel is voor consumenten om tot een goede aankoopbeslissing te komen.
4. Sea change:
De 'plastic soup' in de oceanen dwingt merken om opnieuw na de denken over verpakking. De MacArthur foundation heeft berekend dat er in 2050 meer plastic dan vis in de oceanen zwemt. De zorgen die consumenten hierover hebben zijn van invloed op de aankoopbeslissing en merken zullen moeten overstappen naar een meer eco-vriendelijke verpakking.
5.ReNavigate:
Jongere consumenten vertonen een ander winkelgedrag. Zij kiezen minder voor de standaard wekelijkse boodschappen en zoeken meer en vaker naar de verse en gekoelde producten. Hier moeten winkels en hun verpakkingen op in spelen. Transparante verpakkingen met een modern design, de recyclebaarheid en unieke vormen dragen sterk bij aan de wensen van consumenten.