Hofleverencier

Acket in het nieuws

Heidelberg
Op de tweede dag van de Heidelbergs verpakkingsdagen kwamen journalisten naar België en Nederland om een bezoek te brengen aan twee bedrijven die de Heidelberg Speedmaster technologie toepassen.

Acket Drukkerij Kartonnage was de eerste stop. Tom Acket, directeur, geeft een tour door het pand waar ze gespecialiseerd zijn in de productie van gevouwen karton voor de voedselindustrie.

Innovatie
Acket blijft innoveren en merkte een tendens bij zijn klanten waarbij er minder vraag kwam naar voorraad en meer naar snelle levering van orders. Om aan die vraag te voldoen, moest Acket investeren in nieuwe, snelle machines. Er is gekozen voor de Speedmaster XL 106-6, die in vergelijking met competitieve machines tot wel 20% meer produceert.

Productiemogelijkheden
Om zich te blijven onderscheiden biedt Acket nu meer verschillende print en afwerktechnieken, inclusief verpakken in folie en met reliëf. De dubbele afwerkingsmogelijkheden van de Speedmaster XL 106-6 verbreden het aanbod en zijn gemakkelijk te produceren. Daarnaast focust Acket zich onder andere op een uitgebreid afvalsysteem en duurzame oplossingen als zonne-energie.

De belangrijkste verpakkingstrends voor 2018 op een rij

Volgens het recente onderzoek van Mintel zijn er 5 key trends te benoemen:

1. Packaged planet:
Er is een verandering in de mindset gaande. Consumenten hebben lang gedacht dat verpakkingen niet noodzakelijk zijn, maar slechts verspilling. Consumenten begrijpen en omarmen dat verpakkingen bijdragen aan het terugdringen van verspilling van voedsel en producten. Onder andere door de levensduur van verse producten te verlengen en het thuisgebruik te verbeteren. De combinatie van een optimaal constructieontwerp met een duidelijke communicatie hierover kan hier sterk aan bijdragen. 

2. RePackage:
Door de sterke toename van online shopping zal verpakking een doorslaggevende rol gaan spelen in de e-commerce beleving bij consumenten en merken. De merkbeleving en het beeld van consumenten moet overeenkomen bij zowel de online aankoop, als een aankoop in de winkel.

3. Clean label 3.0:
Consumenten willen goed geïnformeerd worden maar niet overladen worden met informatie. Dit gaat ten koste van de gewenste transparantie en het vertrouwen. Het design van een verpakking moet een brug slaan tussen niet genoeg en net genoeg informatie die essentieel is voor consumenten om tot een goede aankoopbeslissing te komen.

4. Sea change:
De 'plastic soup' in de oceanen dwingt merken om opnieuw na de denken over verpakking. De MacArthur foundation heeft berekend dat er in 2050 meer plastic dan vis in de oceanen zwemt. De zorgen die consumenten hierover hebben zijn van invloed op de aankoopbeslissing en merken zullen moeten overstappen naar een meer eco-vriendelijke verpakking.

5.ReNavigate:
Jongere consumenten vertonen een ander winkelgedrag. Zij kiezen minder voor de standaard wekelijkse boodschappen en zoeken meer en vaker naar de verse en gekoelde producten. Hier moeten winkels en hun verpakkingen op in spelen. Transparante verpakkingen met een modern design, de recyclebaarheid en unieke vormen dragen sterk bij aan de wensen van consumenten. 

Vanwege de constante groei de afgelopen jaren steekt Acket drukkerij en kartonnage in Oss meerdere miljoenen in uitbreiding.

De uitbreiding betreft o.a. de bouw van een extra hal van zo’n 1.000 m2 die ruimte biedt voor meerdere drukpersen. De drukpers is besteld en zal begin mei opgebouwd gaan worden. Daarnaast is er geïnvesteerd in een complete vouw/plaklijn voor de afdeling kartonnage. Naar verwachting zullen half juni de eerste verpakkingen van de band lopen.

“Met deze uitbreiding spelen we in op de groeiende vraag van onze klanten en voegen we tevens nieuwe features toe voor meer onderscheidende verpakkingen, zoals meerdere lakmogelijkheden en uitgebreidere mogelijkheden voor het verwerken van technisch complexere vormen“ aldus Tom Acket, de 5e generatie van de familie die vanaf de oprichting aan het roer staat.

Acket drukkerij kartonnage

Acket drukkerij kartonnage bv is een Nederlandse producent van vouwkartonnen verpakkingen. Het familiebedrijf is opgericht in 1884 en werd in 2009 bij Koninklijke Beschikking benoemd tot Hofleverancier. Acket richt zich voornamelijk op de foodindustrie in de Benelux en omgeving. In het bijzonder bij retailbrands en private labels heeft Acket een zeer sterke positie opgebouwd. Per jaar worden er ruim 600 miljoen verpakkingen geproduceerd door zo’n 135 medewerkers.

packaginginnovation2016

Op woensdag 23 en donderdag 24 november aanstaande vindt de Packaging Innovations 2016 plaats. U kunt ons vinden bij standnummer A116.

Wij hopen u daar te ontmoeten om onze nieuwste ontwikkelingen te bespreken en weer een aantal spraakmakende verpakkingen te laten zien.

Om onze dienstverlening te optimaliseren is er een klanttevredenheidsonderzoek opgezet.
Uw mening is belangrijk voor ons en door middel van deze (mini) online vragenlijst willen wij deze continue volgen en blijven leren als bedrijf.

Het invullen van de vragenlijst duurt maximaal 2 minuten.
https://nl.surveymonkey.com/r/27CRJNJ